• Suomi

KUUKAUDEN VARHAISKASVATUSSANA

KESÄKUU / MEDIALUKUTAITO   

Lasten medialukutaito on osa monilukutaitoa sekä tieto- ja viestintäteknologista osaamista. Medialukutaito on kyky lukea ja ymmärtää mediaa.  Varhaiskasvatuksessa lapsi pääsee tutustumaan mediaan eri tavoin esimerkiksi tutustumalla tietokoneeseen, lehtiin, sovelluksiin, peleihin. Lasta ohjataan kohti tasapainoista mediasuhdetta sekä lukemaan ja tulkitsemaan erilaisia viestejä eri tavoin.  Varhaiskasvatuksen digivälineitä käytetään monipuolisesti yhdessä lasten kanssa tukien lasten oppimista, ajattelua ja luovuutta. Tiedonhakua ja median lukua harjoitellaan yhdessä lasten kanssa eri teemoihin liittyen esimerkiksi avaruusprojekti saa uusia ulottuvuuksia kun etsimme tietoa netistä tai katsomme videoita avaruusraketeista.  

 

June / Media Literacy 

Children’s media literacy is part of multiliteracy and information and communication technology skills (ICT). Media literacy in early childhood education is the ability to read and understand information through media means. Children learn about media use in diverse forms, for example, by becoming familiar with a computer, a laptop or tablet, media applications, games, and magazines. Children are guided towards a balanced relationship with the media and learn to interpret information in several ways. 

Digital tools in early childhood education and care are widely used with children to support their learning, thinking, and creativity. We often practice media understanding and information retrieval about different themes. For instance, when the children are developing a project about space, we can find new dimensions on the topic by searching information online and watching videos about space rockets, songs, vocabulary, and related stories to enrich the subject 

 

JUNI / MEDIEKOMPETENS 

Barnens mediekompetens är en del av multilitteracitet och digital kompetens. Mediekompetens handlar om färdigheterna att kunna läsa men också förstå media. Inom småbarnspedagogiken får barnet bekanta sig med olika media till exempel via datorer, tidningar, appar och spel. Barnen uppmuntras och stöds i att skapa en balanserad attityd gentemot olika medieverktyg, samt övar man på en förmåga att läsa olika slags meddelanden. De olika verktygen används på ett mångsidigt sätt för att stöda barns lärande, tänkande och kreativitet. Med hjälp av olika teman övar vi att tillsammans med barnen leta reda på olika slags information som vi kan använda i vår vardag